JAVNA TRIBINA
Odnos znanosti i religije u udžbenicima katoličkog vjeronauka za osnovnu školu
19. prosinca 2012., Klub sveucilišnih nastavnika
Zagreb,
Hebrangova 17, s pocetkom u 19.00 sati. Program
1. Prof. dr. sc. Marijan Šunjić: Pozdravna
riječ - o radu i ciljevima Studijske grupe Znanost i duhovnost, i
posebno o ciljevima ove Tribine
2. Doc. dr. sc. Tihomir Vukelja: Uvodno
predavanje
Kratki sažetak predavanja
Uloga školskoga katoličkoga vjeronauka je omogućiti »cjelovito
razumijevanje svijeta u kojem živimo« [Ja
sam put, udžbenik za katolički vjeronauk V. razreda osnovne škole, str.
5.], odnosno uputiti đake u katolički svjetonazor, postići »zrelost kršćanske
vjere i cjelovit općeljudski i vjerski odgoj učenika« [Program katoličkoga vjeronauka u osnovnoj školi]. U tom
svjetonazoru svoje mjesto ima i prirodoslovlje: »Osnovno znanstveno
istraživanje kao i primijenjeno istraživanje znakovit su izraz čovjekova
gospodstva nad stvorenjem« [Katekizam
Katoličke Crkve 2293]. Stoga je za vjernika upoznavanje prirode prije svega
izraz vjere: »Stvoreno u vječnoj Riječi i po njoj, koja je „slika Boga
nevidljivoga“ (Kol 1,15) ono
[stvorenje] je određeno i usmjereno prema čovjeku, koji je slika Božja, i sam
pozvan u osobni odnos s Bogom. Naša pamet kao sudionica svjetlosti Božjeg uma
može dokučiti što nam Bog kaže po svom stvorenju, doduše ne bez velikog napora
i u duhu poniznosti i poštovanja pred Stvoriteljem i njegovim djelom. [Katekizam Katoličke Crkve 299]. Štoviše,
u vjeri prirodoslovlje nadopunjuje spoznaju vlastitu vjeri: »Prvi vatikanski
koncil naučava, dakle, da ne treba miješati istinu zadobivenu filozofijskim
razmišljanjem i istinu objave, te da nijedna od njih ne čini onu drugu izlišnom
… Filozofija i znanosti kreću se u redu naravnoga razuma, dok naprotiv Duhom
prosvijetljena i upravljana vjera u samoj poruci spasa prepoznaje „puninu
milosti i istine“ koju je Bog kroz povijest odlučio zauvijek objaviti preko
svoga Sina Isusa Krista« [Fides et ratio,
str. 18.-19.]. Ukratko, znanstvenik doduše ne mora biti vjernik, ali vjernik ne
bi trebao zanemariti upoznavanje prirode; to je, štoviše, dužnost koju on ima
prema Stvoritelju.
Ovaj je Okrugli stol posvećen
raspravi o tome u kojoj mjeri naši udžbenici katoličkoga vjeronauka za osnovnu
školu prenose đacima tu temeljnu poruku o odnosu vjere i znanosti o prirodi.
3. Prof. dr. sc.
Stipe Kutleša (moderator): Diskusija |